ارتباط با من

لينكهاي مفيد

گالري تصاوير

 بيوگرافي

 آثار

 مقالات

 خبرها

صفحه اصلي

 

 دکتر حبیب الله محمودیان

 

  نسخه آماده چاپ
 عنوان مقاله:  زندگی نامه سید هادی الاعرجی خوب شرشت

زندگی نامه سید جلیل القدرحاج سید هادی خوب سرشت الاعرجی
 زنده یاد سید هادی الاعرجی فرزند مرحوم علامه سید جعفر الاعرجی پشتکوهی (نسابه) از علمای بزرگ الاعرجی و از نوادگان سلسله سادات الاعرجی بوده است که نسب ایشان به امام زاده علی صالح ( ع) می رسد . مرحوم سید هادی در سال 1284 هـ . ش در ایلام متولد شد. پدر بزرگوارشان علامه سید جعفر او را به دایه سپرد تا مراحل کودکی را با مراقبت و نظارت ایشان سپری نماید . اما در زمان کودکی پدر فرزانه اش را که از علمای بزرگ زمان بود از دست داد و تحت سرپرستی مادرش که از خانواده ی والی پشتکوه بودقرار گرفت. با روی کار آمدن حکومت رضا خان و شرایط سیاسی آن زمان مجبور به مهاجرت به عراق شد .مرحوم سید هادی از همان آغاز کودکی نبوغ و استعداد خود را به معارف اسلامی نشان داد و با وجود موانع مختلف ، تحصیلات خود را در مدارس کاظمیه تا سطح دیپلم طی نمود  و همزمان مدارج و تحصیلات حوزوی را زیر نظر مرحوم سید عبدالکریم الاعرجی از علمای حوزه ی کاظمیه ادامه داد آشنایی او  با معارف اسلامی ، حفظ آیات قرآن کریم از جمله تلاش های این سید بزرگوار در کاظمین بوده است . در دوره ی نوجوانی مادرش را نیز از دست داد بنابراین با شرایط سیاسی کشور عراق امکان زندگی در آن کشور را برایش امکان پذیر نبود، لذا او متوجه آمدن به وطن و پیوستن به مادر رضائیش مرحوم جیران نوروزبیگی از طایفه پنجستون و مادر مرحوم حاج سلیمان محمودیان از طایفه دهبالایی ایلام که برادر رضائیش بود شد .
این سید بزرگوار با استقرار  در منطقه ی پشتکوه  در جوار حرم جدش امام زاده علی صالح ( ع)  تولیت این بقعه ی متبرکه را عهده دار شد. او جایگاه و مقام ارزشمند صالح آل علی را به خوبی می شناخت و تلاش او در معرفی شخصیت این امام زاده ( ع) موثر افتاد به طوری که خیل عظیم زائران این بقعه ی متبرکه از اطراف اکناف منطقه ی صالح آباد را به مرکز فرهنگ تشییع در غرب ایران و در مدخل ورود به عتبات تبدیل نمود.
نوای دلنشین قرائت قرآن صبحگاهی او بسیاری از مشتاقان به خاندان ائمه اطهار را به خود جلب می کرد. او به مدت 30 سال خدمت به زائران حرم صالح  آل علی ، حضرت امامزاده علی صالح (ع) را انجام داد  و همزمان نقش ارزنده ای در رفع مشکلات طوایف استان به عنوان مصلح ایفا نمود صوت زیبای قرائت آیات قرآن او در صبحگاهان در هر مکان و محفلی هنوز در خاطره ها باقی مانده است
این شخصیت بزرگ ،  از تکدی گری بشدت خشمگین بود و از نوشتن دعا امتنا می کرد اما از خواندن آیات حسنی برای شفای بیماران دریغ نمی نمود. مرحوم حاج سید هادی خوب سرشت الاعرجی در سنین کهنسالی به ایلام مهاجرت نمود  و در خانه محقرش زندگی کرد تا عاقبت در سال  1374 هـ . ش دعوت حق را اجابت نمود و در جوار جد بزرگوارش امام زاده علی صالح ( ع) بخاک سپرده شد. با اهتمام اهالی صالح آباد و برخی سازمان ها بر روی قبر این بزرگوار بارگاهی ایجاد گردیده است .
روحش شاد و یادش گرامی باد.

 


نگارنده: دکتر حبیب اله محمودیان مقاله از گروه : اجتماعي
تاريخ انتشار:  31/4/1391 دفعات مشاهده : 3330
 رتبه مقاله:      تعداد راي: 7           امتياز کلی مقاله: 31  

 
    

صفحات سايت

 
 
 
 

  نظرسنجی

 

نظرسنجی سايت
 
 
 

   آمار سایت

 

كاربر حاضر در سايت= ۱ نفر

امروز= ۱۲۷ مرتبه
فروردین ماه = ۱۲۳۵ مرتبه
كل مشاهده= ۱۳۲۵۵۵۶ مرتبه
بیشترین = ۳۰۹۲۸ - ۳۰/۱/۱۳۹۸
صفحه جاری= ۳۱۸۴ مرتبه
 
 
 
 

مشاهده صفحه جاری  ۳۱۸۴ مشاهده | امروز  ۱۲۷ مشاهده | كاربر حاضر: ۱ نفر

 ir.محموديان © بازنشر مطالب در اینترنت با ذکر منبع بلامانع است.